Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Sains
Berdasarkan Gelombang 1 dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, Kementerian Pendidikan Malaysia akan memberikan tumpuan pada peningkatan prestasi sistem pendidikan negara. Dalam usaha merealisasikan hasrat PPPM, bahan sumber Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Sains dan Matematik dibangunkan dengan berteraskan pembentukan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Pada masa kini, murid-murid di Malaysia masih lemah dalam domain kognitif yang melibatkan KBAT seperti menaakul, mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta. Berdasarkan kajian-kajian lepas di peringkat antarabangsa, robotik digunakan dalam pendidikan dapat meningkatkan penguasaan pelajar dari domain kognitif, afektif dan psikomotor. Oleh itu, kertas konsep ini membincangkan tentang potensi robotik dalam pendidikan sebagai bahan sumber di Malaysia dalam membantu meningkatkan KBAT pelajar dan sebagai cara yang kreatif untuk palajar-pelajar mendekati Sains dan Teknologi.
B. Penggunaan
Robot
Anda boleh lihat viedeo tentang sains ajaran melalui https://www.youtube.com/watch?v=sinQ06YzbJI
D. "Game with Learning"
anda boleh melayari http://pbskids.org/games/science/ untuk game ini
E. Penggunaan Internet
• Pelajar boleh melayari laman web
yang berkaitan tentang sains
• Guna
internet untuk mencari dan menonton
Video sains
learning seperti
video yang ada dalam youtube
• Guru-guru bidang sains boleh berkongsikan maklumat sains kepada pelajar-pelajar melalui “FROG”,“schoology”/
”blog”
• Boleh menggunakan laman sosial agar dapat berbincang dengan kawan-kawan ataupun
guru-guru tentang soalan yang
dihadapi semasa belajar
F. Penggunaan "Power Point"
Power point yang bergambar dan nota ringkasnya yang
menggunakan ayat ringkas menjadikan pelajar mudah dilihat,
difahami dan diingati.
Power point yang bergambar dan nota ringkasnya yang
menggunakan ayat ringkas menjadikan pelajar mudah dilihat,
difahami dan diingati.
Sebagai contoh :
Maklumat yg sangat cukup dan jelas. Terima kasih! 😍
ReplyDelete