Konsep Teknologi Pendidikan
Teknologi pendidikan adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Bahagian Teknologi Pendidikan di Kementerian Pelajaran Malaysia (1991) mentakrifkan teknologi pendidikan adalah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Crowell (1971), dalam Encyclopedia of Education menjelaskan bahawa, "Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan" .
Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia
(1988), mentakrifkan teknologi pendidikan sebagai proses yang kompleks dalam
mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional
bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea,
tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran.
Seels & Reechy (1994) bersama The
Association for Educational Communication
and Technology‟s (AECT) menyatakan teknologi pendidikan adalah teori dan amalan
tentang mereka bentuk, membangun, mengguna, mengurus dan menilai proses serta
sumber untuk pembelajaran, (Instructional
technology is the theory and practice of designing, development, utilization,
management and evaluation of processes and resources for learning).
Molenda (2000) mendefinisikan teknologi
pendidikan sebagai “…the profession in which a knowledge of the science of
instruction and art of teaching, gained by study and experience, are applied to
develop and manage, with economy and elegance, instructional materials and
systems that contribute to the provision of humane, effective learning
environments necessary to advance the progressive well-being”.
Seterusnya Reiser (2001), menjelaskan
bidang teknologi pendidikan merupakan “The
field of instructional design and technology encompasses the analysis of
learning and performance problems, and the design, development, implementation,
evaluation and management of instructional and non-instructional processes and
resources intended to improve learning and performance in a variety of
settings, particularly educational institutions and the workplace.
Professionals in the field of instructional design and technology often use
systemic instructional design procedures and employ a variety of instructional
media to accomplish their goals. Moreover, in recent years, they have paid
increasing attention to non-instructional solutions to some performance
problems. Research and theory related to each of the aforementioned areas is
also an important part of the field”.
No comments:
Post a Comment