Blinking Cute Box Cat

Sunday 9 April 2017

Konsep Teknologi Pendidikan


Teknologi pendidikan adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Bahagian Teknologi Pendidikan di Kementerian Pelajaran Malaysia (1991) mentakrifkan teknologi pendidikan adalah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Crowell (1971), dalam Encyclopedia of Education menjelaskan bahawa, "Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan" .

Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia (1988), mentakrifkan teknologi pendidikan sebagai proses yang kompleks dalam mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.

Seels & Reechy (1994) bersama The Association for Educational  Communication and Technology‟s (AECT) menyatakan teknologi pendidikan adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk, membangun, mengguna, mengurus dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran, (Instructional technology is the theory and practice of designing, development, utilization, management and evaluation of processes and resources for learning).

Molenda (2000) mendefinisikan teknologi pendidikan sebagai “…the profession  in which a knowledge of the science of instruction and art of teaching, gained by study and experience, are applied to develop and manage, with economy and elegance, instructional materials and systems that contribute to the provision of humane, effective learning environments necessary to advance the progressive well-being”.

Seterusnya Reiser (2001), menjelaskan bidang teknologi pendidikan merupakan “The field of instructional design and technology encompasses the analysis of learning and performance problems, and the design, development, implementation, evaluation and management of instructional and non-instructional processes and resources intended to improve learning and performance in a variety of settings, particularly educational institutions and the workplace. Professionals in the field of instructional design and technology often use systemic instructional design procedures and employ a variety of instructional media to accomplish their goals. Moreover, in recent years, they have paid increasing attention to non-instructional solutions to some performance problems. Research and theory related to each of the aforementioned areas is also an important part of the field”.


No comments:

Post a Comment